tirsdag den 17. januar 2012

Hosta fra frø

Så har jeg sået Hosta!
For et stykke tid siden havde Susanne fra H(e)aven et indlæg med hendes hostafrø og småplanter. Og vi var mange der kommenterede dette indlæg - for der var vist ikke mange af os der vidste, at man kunne tage frø fra hosta - og få succes med dem. Så det var med at være hurtig på tasterne da hun udlovede 5 poser frø med hosta. Jeg var så heldig at få en af disse frøposer og samtidig få en pose frø fra Gitte med bloggen Fra frø til blomst. Dobbeltheldig! Jeg håber, at det er to forskellige slags hosta de har taget frø fra - det kunne være lidt sjovt.
Jeg har nu sået alle frøene - Hvor ER de bare små og papirstynde de frø! Og jeg håber at få en masse små planter at dele ud af til foråret :-)
 Mine små gaver fra gavmilde bloggere
 16 små potter med masser af hostafrø på rad og række.
Jeg har ikke så mange vindueskarme, så de må slås lidt om pladsen.
De blå bakker potterne står på, købte jeg i Ikea i sidste weekend nedsat til 9 kr. pr. stk. Virkelig billigt!
Jeg købte 5 bakker, men kan allerede nu se, at jeg sagtens kunne ha' brugt mange flere, når der skal såes tonvis af frø til foråret.
Jeg har desværre ikke de fine zinkbakker, som mange andre havefolk har investeret i (a la Claus Dalby). Måske hvis de kommer til rimelig priser, men indtil nu nøjes jeg med mine lyseblå :-)

"Må jeg be' om mine lyseblå"- hilsner :-)
Skt.Helena

8 kommentarer:

  1. Hejsa.

    En del af mine hostaer sår sig selv ude i haven, især mellem stenene hvor de kan være i fred.
    Det er mest de grønbladede der gør det. Og så er det jo spændende da man ikke ved hvad udkommet bliver.

    Bakker kan man ikke få nok af. Finder nogle på loppemarkeder, gamle bageforme er fine med deres patina.

    Hilsen Helga

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa! Jeg har aldrig hørt om selvsåede hosta - du have de rette betingelser for planten for at det kan lade sig gøre.
      God ide med gamle bageforme - dem må jeg kigge efter :-)
      Hilsen
      Skt.Helena

      Slet
  2. Det bliver spændende! Jeg har nogle søstre til dine - også fra Susanne, og så nogle andre, jeg har byttet mig til.
    Supertilbud fra IKEA, må man nok sige! Jeg gør som Helga og bruger også gamle klunsede bradepander.

    Ja, alt kan bruges, når vi skal til prikle og potte. :)

    Tirsdagshavehilsner fra

    Marianne
    Den Helbredende have

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er rigtig spændende om det lykkes at få små planter ud af det!

      Bradepander er for store til mine vindueskarme;-) Disse aflange bakker er perfekte i størrelsen. Må vist hellere høre om ikke der er nogen jeg kender der skal i Ikea..

      Tirsdagsinfluenzahilsner
      Skt.Helena

      Slet
  3. Det er alltid spennende med hostafrø, da en aldri vet om de lik morplanten. Dessverre så er min erfaring at de aller fleste kommer med grønne blader.
    Ønsker deg lykke til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Velkommen til Skt.Helena New Dawn!
      Dejligt med nye læsere :-)
      Underligt, at de alle blir' med grønne blade. Gad vide hvorfor?

      Slet
  4. Hej
    Jeg tænkte om de ikke skal have kulde for at kunne spire,men det har de måske fået.
    Det jeg har sået nu står nemlig ude for at jeg er sikker på at de har fået,det er frø jeg har fået af haveforeningen af Kvan, ramsløg, sødskærm og så havde jeg selv nogle Echinacea Sunrise.
    Men Bakkerne er godt nok fine og god pris. Jeg har selv fået Zinkreoler fra Ikea til 69 kr til mit Drivhus, så har man jo råd til at fylde godt op, så ender nok med 6 reoler så jeg kan få plads til alle de planter jeg selv vil lave i år, sådan rigtig for for første gang.
    Mange hilsner Helle

    SvarSlet
  5. Hej Sankt Helena. Skøn hjemmeside du har. Jeg køber mine zinkbakker i Lavendelhaven her på Sjælland. Det er en lille familiedrevet planteskole. Du kan finde dem på nettet.

    SvarSlet

Skriv gerne en kommentar!
Jeg læser dem alle med glæde og forsøger at besvare alle :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...