lørdag den 5. november 2011

Sjove plantenavne :-)

Hvorfor hedder planterne og blomster egentlig som de gør? Nogle af dem har nogle rigtig spøjse navne og hvis man ser plantes navn på andre sprog, hedder de noget helt andet. Nogle gang undre jeg mig over, hvem der dog har været så opfindsom med disse navne. Som regel er der en forklaring på, hvorfor planter har dette lidt underlige navn eller også har vi bare selv fundet på en rimelig forklaring..
Man kan godt forstå at børnene ind imellem griner lidt bag vores ryg, når vi snakker have og planter :-)

Jeg vil her give jer 3 eksempler, som jeg selv godt kan lide:
Høne + tarm (jeg vil skåne jer for billedet ) =
Hønsetarm, som måske har fået sit navn på grund af alle disse små stilke der roder mellem hinanden.

 Den (onde) stedmoder vi kender fra eventyrerne om Snehvide, Askepot, Hans & Grethe.
 Hvordan kan denne uskyldige lille blomst få dette lidt grumme navn..
 Men stedmoderblomsten har sit navn på grund af de fem blade. I midten sidder moderen i sin flotte kjole. Tæt omkring sig holder hun sine egne døtre, som også har fine kjoler på. I baggrunden står de to stedbørn.

 Løjtnant + hjerte =

En af mine favoritter i haven - nemlig løjtnanshjerte.
Jeg husker tydeligt første gang som barn, da min mor viste mig, hvad der gemte sig inden i blomsten. Jeg synes, at der er lidt eventyr og magi over denne blomst (staude).

Og så synes jeg faktisk, at vores lille vintergæk har det yndigste navn på engelsk - Snowdrop. Det passer bare perfekt til den lille kønne blomst!
(alle billeder er lånt på nettet)

Har du andre sjove blomsternavne - og evt. en forklaring på plantens navn? Så bidrag endelig med en kommentar her nedenfor. Det vil kun glæde mig!

Spøjse hilsner og undren fra
Skt.Helena

5 kommentarer:

  1. Ja det er sjovt med blomsternavne. Tit er det indlysende når man ser blomsten, som fks. på storkenæb,(Geranium) når den er afblomstret. Så ligner det virkeligt et storkenæb.
    Klokkebuskens blomster, ligner jo også små skønne klokker når man vender dem nedad.
    Men ved Hønsetarm mener jeg at have hørt, at det er rødderne der hentydes til.
    God søndag aften til dig, og din fine blog :-D
    Efterårs hilsen fra Marianne i Hvam.

    SvarSlet
  2. @marianne i Hvam:
    Tak for din kommentar - og bidrag med sjove navne :-)
    Ja, jeg vidste ikke rigtig med hønsetarm - men godt at blive klogere. Tak for det ;-)
    Også god søndag aften til dig - og kig endelig forbi en anden gang. Det er så dejligt med besøg på bloggen.

    Mange hilsner
    Skt. Helena

    SvarSlet
  3. Sikke et godt indlæg - det giver gode billeder i hovedet. Kh Tina

    SvarSlet
  4. @Tian Dalbøge:
    Tak for det :-)
    Jeg har ind imellem undret mig over disse navne, men kan ikke altid finde en forklaring på det - tænkte at der var en masse eksperter her i bloglnad..

    SvarSlet
  5. Vintergækker har fået sit navn, fordi de driver gæk med vinteren. De er nogle af det første der kommer op af jorden, og på en så kold tid at vi ander slet ikke forstår at de gider og kan overleve.

    SvarSlet

Skriv gerne en kommentar!
Jeg læser dem alle med glæde og forsøger at besvare alle :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...