lørdag den 3. december 2011

Adventsboller

Her kommer, efter en del forespørgsler, opskriften på Adventsboller. Må KUN spises de sidste 4 weekender op mod jul :-)
Først billedeserien (Helt dugfrisk - lavet her til morgen)

 Alle ingredienserne i skålen
 Den færdige dej skal ikke hæve i skålen, men straks formes til boller
 Her skal bollerne hæve i ca ½ time, med et fugtigt viskestykke over.
 De færdige boller - Taget ud af ovnen efter ca. 12 minutter
På rad og række :-)

Opskift på Adventsboller:
ca. 25 stk. (så er der også lidt til fryseren)

2 pk. gær
1 dl. vand
ca. 800-900 gr. mel (start med 800 og put mere i, hvis dejen er for klistret eller flad)
100 gr. smeltet smør - her kan også bruges madolie
5 dl. mælk
2 tsk salt
2 tsk. kardemomme
2 tsk. kanel
½tsk. stødt nellikor (kan udelades)
20 gr. sukker (brug evt. sirup i stedet)
Bollerne skal pensles med et sammenpisket æg. Men igen æg i dejen.


Gæren opløses i lunken vand og resten af ingredienserne blandes i. Ælt dejen sammen (tilsæt evt. lidt mere mel). Form bollerne og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Læg et fugtigt viskestykke over bollerne og lad dem hæve i ca. ½ time. Pensel bollerne med sammenpisket æg. Når ovnen er på 225 grader bages bollerne midt i ovnen i ca. 10-12 minutter. De skal være lidt gyldne på overfladen, før du tager dem ud.

Rigtig god fornøjelse!

3. december hilsner
Skt.Helena

5 kommentarer:

  1. Er der andre her, der har problemer med forsinkelse af nye indlæg?? Jeg skrev dette indlæg til udgivelse kl.14 - og det er først lige blevet sat på bloggen..

    SvarSlet
  2. de ser skønne ud, hvorfor skal de egentlig ikke hæve to gange? Jeg har ikke fået købt mel nok, så jeg må nok vente en uge med at få afprøvet dem. Hvad er historien bag at de hedder adventsboller?

    glædelig jul - Camilla

    SvarSlet
  3. @Camilla Fabricius;
    Aner det ikke - men det fungere fint med kun en gang. Som jeg skrev sidst er det en opskrift fra en bog, som jeg bare lige har spicet lidt op men nogle ekstra krydderier. Og så skrev jeg i søndags at jeg havde bagt adventsboller (selvopfundet navn) :-)

    SvarSlet
  4. @Friis:
    Det jeg skrev til dig, må være blevet væk.. (måske en nisse på spil..)
    Men ja! Dem skal du da prøve - super nemme!

    SvarSlet

Skriv gerne en kommentar!
Jeg læser dem alle med glæde og forsøger at besvare alle :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...