søndag den 7. oktober 2012

Hvad er der galt?

Hvad er der galt med tomaterne i år? Jeg synes da, det går helt galt..
Planterne blomstrede sent, tomaterne kom lidt sent på grund af den lidt kolde sommer.
Mine tomatplanter står i drivhus - så man synes jo, at de alligevel skulle kunne modne på nuværende tispunkt, da vi stadig har solrige dage. Så jeg har egentlig ikke været så bekymret over alle de grønne tomater - og ellers har jeg jo læst med på internettet og på diverse blogge om gode råd til at få modnet sine grønne tomater - så ingen problemer der.
Jeg ville dog vente lidt og give planterne og tomaterne en chance for selv at modne. Men ak!!... Nu ser mange af mine tomater sådan her ud...


På enkelte planter (cocktailtomater som her) er ALLE de lidt røde tomater revnet.
Hvad pokker er der galt?

Jeg kan huske, (fra før jeg fik drivhus) at det var et problem med tomater på friland, at der var så store temperaturforskelle på nat og dag - så der revnede tomaterne også.. Er det, det samme der sker nu? Jeg husker slet ikke, at jeg havde de samme problemer sidste år.

 Heldigvis er der andre planter der åbenbart er mere hårdføre - her alm. gemini. Så vi kan da stadig høste lidt tomater.

Hvordan ser tomathøsten ud for jer andre i år?

Bekymrede hilsner
Skt.Helena

8 kommentarer:

  1. Jeg har også en del tomater, som sprækker for tiden og jeg tror, at du har helt ret i, at der er for store temperaturforskelle. Jeg tror desværre, at vi må bide i det sure æble og se at få høstet nu, så vi trods alt redder det, der reddes kan.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan godt være, at det er det vi skal gøre Susanne.. Ville bare hellere at de fik lov til at modne "naturligt" - hvis du ved hvad jeg mener..

      Slet
  2. Skynd dig at høste alle de grønne intakte og så sylte dem, det er som slik.
    KH bedstemorkaren

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder da rigtig lækkert Bedstemorkaren :-)

      Kan du ryste en opskrigt ud af ærmet - på de der syltede grønne tomater? Og hvad spiser man dem sammen med?? Har aldrig smagt dem.

      Slet
  3. Jeg er kommet frem til samme lidt sørgelige resultat. Har idag besluttet at tomaterne skal væk, de grønne bliver syltet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er dælme godt, det ikke er første år jeg har drivhus - for så tror jeg nok jeg havde opgivet tomatavl.. Må vist bide i det sure æble - eller den sure grønne tomat i dette tilfælde :-) og se at få dem høstet..

      Slet
  4. Mine ser også sådan ud, men troede bare at det var fordi jeg ikke havde nippet, vandet og i det hele taget passet dem (pga. indflytning)..

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror det ser sådan ud i hele landet Bettina, så det er bestemt ikke fordi du ikke har været om dig. Som du kan se af ovennævnte kommentarer, så må vi vist hellere få reddet de tomater der reddes kan - og finde nogle brugbare opskrifter til det.
      Jeg skal nok ligge opskiften på "Mums & Mad", hvis jeg finder en der er god :-)

      Slet

Skriv gerne en kommentar!
Jeg læser dem alle med glæde og forsøger at besvare alle :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...