fredag den 15. juli 2011

Krydderurter

Det er simpelthen SÅ dejligt, at gå ud i sin have efter friske krydderurter til maden. Man kan næsten dyrke dem overalt - selv i altankasser og mellem små sprækker i fliserne i haven :)
Jeg har kun anskaffet mig de krydderurter, jeg kan li' at anvende i min madlavning.

I min have har jeg:
Timian - 3 forskellige slags - smager dejligt i næsten al mad. Specielt godt til kartoffelpizza:)
Rosmarin - 2 slags. God til at krydre kød med.
Basillikum. Til pasta, pizza, i salater og ikke mindst til tomatsalat.. Uhmm
Oregano. Pizza og pasta
Purløg - altid godt drys på en rugbrødsmad.
Persille - både kruspersille og bredblandet persille (frøene er hjembragt fra Christiansø). Dejligt som kryddersmør.
Dild - ikke så vild med den selv, men det er andre familiemedlemmer :)



                                                  Den flotte oregano er lige sprunget ud.
                                                        og det nyder bierne godt af..
                                   Uhmm.. at tænke sig..honning med et strejf af oregano...Uhmm :)

                                                                        Lavendel.
                             Jo - den bruges også i madlavningen eller til lavendelsukker :) på pandekager
               Bredbladet persille i stok. Jeg synes den er yndig og nænner ikke at skære den ned
                              Nysået persille i et smalt stykke mellem husmuren og fliserne.
                                                             Det bliver rigtig flot næste år!

Hvilke krydderurter har du i din have? - og hvad bruger du dem til?
Mynten opgav jeg for flere år siden, da den ikke er til at styre - men savner den i en Mojito drink ind imellem :)
Krydrede hilsner
Helena

2 kommentarer:

  1. Velkommen som fast læser.
    Gode billeder.
    Hvor har du mange spændende krydderurter.
    Jeg er af den gamle skole og kender kun til Purløg og Persille.

    SvarSlet
  2. @Landbohaven: Purløg og persille er også altid godt! :-)
    Men prøv lige noget timian, næste gang du falder over en sådan plante. Det vil du ikke fortryde :-)

    SvarSlet

Skriv gerne en kommentar!
Jeg læser dem alle med glæde og forsøger at besvare alle :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...