mandag den 31. oktober 2011

Porrer i blomst..

Det er første gang jeg har plantet porrer i haven, da jeg egentlig ikke synes, at det er så god en spise, at jeg vil ofre plads på den i køkkenhaven, men i år tænkte jeg så pyt.. Overraskende nok står porrerne som noget af det eneste, stadig rigtig flotte. Ja, det troede jeg i hvert fald..

 De er meget kønne, men måske ikke så spiselige?..

Lige indtil gemalen kom ind og spurgte om det var meningen at de skulle gå i stok.. NEJ da ! Det anede jeg slet ikke, at de kunne. Jeg søgte og fandt: "Porre er en toårig plante, og den bør under normale omstændigheder ikke gå i stok (blomst) førend 2. år. Men hvis den udsættes for pludselige forandringer som nattefrost og tørke, kan den reagere med stokløbning. Det er plantens måde at sikre artens overlevelse, hvis dens eksistens trues af så ugunstige klimaforhold, at den tvivler på at overleve til andet år (blomstringsåret).Påvirkningen, som får porrer til at gå i blomst, kan ligge allerede i forkultiveringen."
åh nej da.. Så nu er de flotte porrer ved at springe ud..
Er der andre der har været ligeså heldig som mig med porrerne? og kan de egentlig stadig spises selv om de er på vej til at blomstre?

Mislykkede porrerhilsner
Skt.Helena

1 kommentar:

  1. Første-gangs porrer entusiast🤓
    Jeg har nu en porrer der ser ud som din - så den er vel gået i stok. Kan man bruge det stykke til noget? Som at plante en ny porrer eller hvordan håndterer jeg den?

    SvarSlet

Skriv gerne en kommentar!
Jeg læser dem alle med glæde og forsøger at besvare alle :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...