torsdag den 8. september 2011

Jordbær i drivhuset

I min iver for at fylde drivhuset i foråret, plantede jeg en jordbærplante i midten af 4 af plantesækkene. Drivhuset så ud af lidt mere, for jeg kunne godt regne ud, at de andre planter blev store og havde brug for pladsen - ja, og så håbede jeg på tidlige jordbær.
Jeg må sige, at det lykkedes. Jordbærerne var de første, der blev modne i drivhuset - og smagte vidunderligt! Planterne fyldte i drivhuset med deres skønne grønne blade og tog ikke pladsen fra de andre planter, da de jo ikke bliver så høje.
Men jeg skal love for, at de har formeret sig. De sætter små stiklinge ud overalt! Sikke en vilje til at gro og sætte nye generationer ud. Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor jordbærplanter er så dyre på planteskolerne og i butikkerne - når de formere sig så velvilligt.. Det hænger da slet ikke sammen.
Nå, men nu til lidt billeder, så I selv kan få syn for sagen..
 Her er der plantet 2 jordbærplanter (ja kun 2!!) i kapilærkasser.
Se alle de udløbere, der forsøger at få fat
 Her er udløberne fra 1 plante :-)
Jeg synes, det ser rigtig hyggeligt ud, ellers havde de heller ikke fået lov til at blive..
 Set udefra
 Sikke mange planter det her kunne blive til.
Jeg har også sat nogen af dem i små potter med jord - men orker ikke blive ved..
De kommer jo igen til næste år
Lige et billede af de første jordbær fra d. 7. juni - dejlige minder allerede :-)


Jeg planter selvfølgelig de oprindelige 4 planter ud i bedet igen, når jeg skal tømme drivhuset.
Jeg skal helt sikkert have jordbærplanter i mit drivhus igen næste år! Ideen er hermed giver videre :-)

Frodige formerende jordbærhilsner
Helena


10 kommentarer:

  1. Det var da et godt tip - jeg har tænkt på ikke at have så mange tomatplanter næste år - så var jordbær jo et forsøg værd. Tænk, at kunne nappe et par jordbær, mens man sidder og prikler ud :o)
    Hilsner fra Berit

    SvarSlet
  2. @Berit fra Irishaven:
    ja, det er nemlig rigtig lækkert med et par tidlige jordbær, imens man sidder og nyder det hele i drivhuset eller mens man går og arbejder. Det giver ikke voldsomt mange jordbær, da der skal en del planter til, men det er rigtig hyggeligt:-)

    SvarSlet
  3. Ja det må du da nok sige - de har travlt!
    Jeg havde også jordbær i drivhuset, men det var udløbere fra planter, som selv havde banet sig vej ved soklen. Men du har helt ret i, at de smagte rigtig godt. Måske man skulle plante et par planter i sækkene til foråret :-)

    SvarSlet
  4. @Susanne:
    Det synes jeg helt bestemt, at du skal Susanne. Sjovt at dine jordbærplanter kæmper for at komme ind i drivhuset :-)

    SvarSlet
  5. .....hvilken familieforøgelse.......af den lykkelige slags :0) Jordbær kan man bare ikke få for mange af....og da slet ikke tidligt på sæsonen.

    Dorthe

    SvarSlet
  6. @Frøken Dorthe Solhat:
    ja, når bare det er planter vi snakker om, har jeg ikke noget imod så hurtig en familieforøgelse :-)

    SvarSlet
  7. @Bettina:
    Hvor ærgeligt! Jeg har spist rigtig rigtig mange - ikke for at træde i det ;-)
    Du kan godt få et par planter..

    SvarSlet
  8. Frank Englund:
    Der er ikke mange planter som er nemmere at dyrke, end jordbær.
    Har planter nu på tredje år i drivhus, og har lige for en time siden renset imellem dem.
    Ideen med at plante jordbær i midterste hul er bare super og skal prøves i år.
    På en af siderne frarådes det at gøde hele vækst sæsonen. Kan det passe?

    SvarSlet
  9. Hej, plantede du jordbærplanterne direkte i plantesækkene, og brugte du selvandingskasser eller almindelig vanding? Hilsen Ann

    SvarSlet

Skriv gerne en kommentar!
Jeg læser dem alle med glæde og forsøger at besvare alle :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...